Web-usability, czyli o stronach użytecznych

Użyteczność to słowo, które ważne jest także w kontekście stron internetowych. Bez niej poruszanie się po witrynach i poszukiwanie informacji nie byłoby tak proste, co wpływałoby również na zadowolenie ich użytkowników. Dlatego kreatorzy stron powinni szczególnie dbać o użyteczność stron internetowych, ponieważ to ona jest jednym z ważnych czynników składających się na ich efektywność.

Czym jest użyteczność stron WWW?

Użyteczność stron internetowych, w języku angielskim usability czy web-usability, to takie projektowanie stron WWW, aby spełniały one wymagania ergonomii – były łatwe w obsłudze oraz intuicyjne, klarowne oraz szybkie.

Użyteczne strony internetowe powinny:

  • pozwalać na dotarcie do wszystkich kluczowych informacji szybko i prosto
  • przedłużać czas pobytu użytkownika na stronie
  • zachęcać do zapoznawania się z informacjami
  • pozwalać na wygodną obsługę dzięki łatwości poruszania się po nich

Dlaczego użyteczność jest tak ważna?

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że strona użyteczna to strona przyjazna dla osób, które ją odwiedzają. Dlatego dobrze opracowana pod tym kątem strona generuje większy ruch, co z kolei wpływa na zyski z niej czerpane. To widoczne w przypadku sklepów internetowych – te, które spełniają wymogi użyteczności, mają lepsze obroty, ponieważ klienci łatwiej robią na nich zakupy i na nie wracają. Dlatego zainwestowanie w stronę dobrze wykonaną pod kątem użyteczności lub też jej modyfikacja to przyszłościowa inwestycja.

Jak tworzy się strony użyteczne?

Przy przygotowywaniu stron internetowych powinno się zawsze brać pod uwagę kwestie związane z użytecznością. Webdesigner powinien pamiętać przede wszystkim o dokładnej analizie potrzeb klienta, dostosowaniu wyglądu strony do jej zawartości i zastosowaniu elementów poprawiających nawigację.

Ustalenie czytelnej hierarchii strony, wyróżnienie najważniejszych informacji, stosowanie klarownych podziałów zgodnie z funkcjonalnością strony, umieszczanie ważnych elementów jak menu, logo, odsyłacze czy wyszukiwarki w widocznych miejscach, wykorzystanie przycisków „wstecz” i „do góry”, zadbanie o zwięzłość treści i przystępność graficzną, brak długo ładujących się elementów – to najważniejsze zasady, które wpływają na użyteczność stron internetowych.

Zatem przy projektowaniu stron internetowych warto brać pod uwagę wymogi związane z użytecznością. W efekcie można otrzymać stronę przyjazną dla użytkownika, a tym samym dającą lepsze zyski.